تخت کم جا

زمانی که انسان پیشرفت می‌کند، می‌تواند نیازهایش را به شیوه‌های نوینی برطرف کند و همین دلیل سبب تولید و یا می‌توان گفت اختراع ابزار و وسایل جدید می‌شود. تخت خواب یا همان تخت ازجمله نیازهای انسان برای خواب بهتر و با آسایش است و وجود آن در هر خانه‌ای به تعداد افراد آن خانه به چشم می‌خورد ولی به دلیل اینکه معمولاً تخت‌ها قسمت اعظم اتاق را اشغال می‌کنند؛ مردم در فضاهای کوچک از خریدن تخت صرف‌نظر می‌کنند. تخت کم جا یا تخت تا شو تا حدودی این مشکل را حل کرده است. در ادامه به معرفی مفصل‌تر این محصول می‌پردازیم.

تخت کم جا

تخت کم جا یا همان تخت تا شو علاوه بر اینکه دارای تمام ویژگی‌های یک ‌تخت راحت می‌باشد، برخلاف سایر انواع تخت‌ها فضای کمتری اشغال می‌کند. همان‌طور که از نامش پیداست، تخت کم جا را می‌توان در زمانی که استفاده نمی‌کنیم، ببندیم و از فضای اتاق بهره‌مند شویم. تخت کم جا هنگامی‌که بسته است به حالت عمودی در کنار سایر کمدها قرار دارد و وقتی می‌خواهیم از آن استفاده کنیم از دستگیره‌ی بالای صفحه کمک می‌گیریم و تخت را باز می‌کنیم ( پایین می‌آوریم ).

مزایای تخت کم جا

همان‌طور که گفته شد تخت کم جا، در هنگامی‌که از آن استفاده نمی‌کنید، فضای حداقلی را اشغال می‌کند و فقط در زمان خواب فضای مفید اتاق را کاهش می‌دهد. از قسمت پشت تخت، همان صفحه‌ای که وقتی تخت را می‌بندید، تخت کم جا روی آن قرار می‌گیرد، می‌توانید استفاده‌های گوناگونی نظیر کتابخانه، قفسه و … بکنید. این مورد هم به زیبایی اتاق می‌افزاید و هم فضای اتاق را جهت قرار دادن وسایل افزایش می‌دهد. علاوه بر تمام وارد گفته‌شده، ذکر این نکته شاید بر تعداد علاقه‌مندان و طرفداران تخت‌های کم جا می‌افزاید، اینکه هنگامی‌که تخت را می‌بندید از آسیب به اجزا و تشک تخت جلوگیری می‌کند. تخت‌های کم جا در کنار خود کمد، میز آرایشی، کمد لباس، میز کامپیوتر و … دارند که می‌توانید بر اساس علایق خود طراحی کنید.

معایب تخت کم جا

با توجه به اینکه این تخت‌ها بر اساس ابعاد اتاق شما ساخته می‌شوند، امکان جابه‌جایی آن‌ها از یک اتاق به اتاق دیگر و یا مکان جدید، بسیار سخت می‌باشد و ممکن است باعث شود شما هنگام تعویض خانه یا اتاق مجبور به تعمیر تخت و یا ساخت تخت جدید شوید بنابراین ابتدا این نکته را در نظر گرفته و سپس به پرداخت هزینه برای تخت کم جا بپردازید. تنوع طرح و جنس تخت‌های کم جا محدود می‌باشد و اگر می‌خواهید از جنس بادوامی ساخته شود، بهتر است از ام دی اف استفاده کنید. توجه داشته باشد که در تخت استقامت و دوام بدنه‌ی تخت حرف اول را می‌زند مخصوصاً اگر تخت کم جا باشد و مدام آن را باز و بسته کنید بنابراین نیاز است استحکام چارچوب اصلی سازنده تخت بالا باشد. همچنین اگر کیفیت چوب مورداستفاده در تخت کم جا خوب نباشد، منتظر شنیده شدن صدا هنگام باز و بسته شدن تخت باشید. در کل می‌توان گفت که باید حساسیت خود را در انتخاب جنس چوب و یراق‌آلات تخت مثل جک و … بیشتر کنید.

انواع تخت کم جا

تخت‌های کم جا در انواع تک نفره و دو نفره ساخته و طراحی می‌شوند. کاربرد و استفاده‌ی تخت‌های تاشو تک نفره بیشتر از نوع دو نفره آن است. تخت‌های کم جای تک نفره به دلیل اینکه ابعاد کوچک‌تری نسبت به تخت دو نفره دارند، دوام بیشتری نیز خواهند داشت.

تخت‌های کم جا دو نوع عمودی و افقی نیز دارند. نوع افقی تخت کم جا برای ابعاد یک نفره مناسب است و شما می‌توانید از بالای تخت برای کمد، قفسه کتاب و … استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که تخت‌های کم جا درصورتی‌که به حالت افقی نصب شوند، فضای کمتری نسبت به وقتی‌که به حالت عمودی نصب می‌شوند، اشغال می‌کنند.

همچنین کسانی که بچه‌ی دوقلو دارند می‌توانند در یک اتاق نسبتاً کوچک تخت‌های تک نفره کم جا را به‌صورت عمودی نصب کنند. در این صورت هم برای هر دو فرزند خود، تخت طراحی کرده‌اید و هم از فضای کوچک اتاق بیشترین استفاده را برده‌اید.

قیمت تخت کم جا

قیمت تخت کم جا بر اساس مواد و متریال به‌کاررفته در ساخت تخت تعیین می‌شود. ازجمله مواد می‌توان به پروفیل فلزی که در تخت به‌کاررفته است اشاره کرد که هرچقدر ضخیم‌تر باشد قیمت تخت را افزایش می‌دهد. معمولاً بهترین ضخامت برای پروفیل فلزی حدود ۹/۰ الی ۱ میلی‌متر می‌باشد. نوع رنگ بدنه نیز در قیمت تخت تأثیرگذار است که رنگ‌های کوره‌ای، کیفیت بهتر و قیمت بالاتری دارند. علاوه بر آن جنس چوب مورداستفاده در تخت نیز هرچقدر محکم باشد، همان‌قدر بر قیمت تخت می‌افزاید. جنس چوب به‌کاررفته در تخت کم جا ام دی اف یا نئوپان است که ام دی اف کیفیت بالایی دارد. در نظر داشته باشد که ام دی اف نیز انواع خارجی و ایرانی دارد و هنگام سفارش تخت به این موضوع نیز توجه داشته باشید. به‌طورکلی می‌توان گفت که قیمت تخت‌های کم جا را نوع مواد به‌کاربرده شده تعیین می‌کند و این قیمت از حدود ۵ میلیون تومان شروع‌ شده و تا ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. ذکر این نکته ضروری است که شما می‌توانید ارتفاع تخت موردنظرتان را کم کنید و در این صورت از چوب و متریال کمتری استفاده خواهد شد و قیمت تخت نیز کاهش پیدا می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که اگر به دنبال این هستید که در اتاق‌خوابتان همم تخت داشته باشید و هم از کمبود فضا رنج نبرید، تخت‌های تاشو و یا کم جا را به شما پیشنهاد می‌کنم چراکه می‌توانید آن‌ها را به صورت موقت ببندید و فضای اتاق را افزایش دهید.