کمد دیواری خانگی

یک‌خانه را وسایل و ابزارهای آن تبدیل به یک مکان قابل‌استفاده و مفید می‌کنند و هرچقدر خانه و مخصوصاً اتاق‌های آن جادارتر باشند، زندگی در آن راحت‌تر خواهد بود. یکی از وسایلی که جزو ابزارهای ضروری هر خانه‌ای است کمد می‌باشد. کمدها انواع مختلفی دارند که کمد دیواری یکی از انواع آن‌هاست. کمد دیواری نسبت به سایر انواع کمدها فضای کمتری اشغال می‌کند و در مقابل آن جای بیشتری نیز برای قرار دادن وسایل دارد. کمد دیواری در فضای مای مختلفی نظیر اداره، کارخانه و … نصب می‌شود ولی کاربرد اصلی آن در خانه‌ها است و کمد دیواری نصب‌شده در خانه‌ها، کمد دیواری خانگی نام‌گرفته است و محبوبیت بیشتری دارد.

کمد دیواری خانگی هنگام خریدوفروش خانه‌ها جزو ابزارهایی است که بودونبود آن بر قیمت خانه تأثیر می‌گذارد. در خانه‌هایی که فضای های تودرتو و یا دیوارهای کجی دارند وجود کمد دیواری خانگی کمبود فضا را جبران می‌کند و جلوه‌ی زیباتری به فضا می‌دهد همچنین برای خانواده‌هایی که وسایل زیادی دارند و نمی‌توانند آن‌ها را سازمان‌دهی کنند، نصب کمد دیواری آن‌ها را از این مشکل نجات می‌دهد.

توجه داشته باشید که هنگام ساخت و سفارش کمد دیواری خانگی باید حساسیت زیادی به خرج دهید چراکه کمد دیواری معمولاً بر اساس اندازه و ابعاد همان فضا ساخته می‌شود و به دیوار متصل می‌باشد بنابراین نمی‌توان آن را به‌راحتی جدا کرد و رنگ و جنس آن را تغییر داد. معمولاً کمد دیواری خانگی را طی سال‌های طولانی تعویض می‌کنند و عوض کردن آن در مدت‌زمان کوتاه هزینه بالایی را برای شما تحمیل می‌کند. بهتر است علاوه بر توجه به جنس و طرح کمد دیواری به نوع کاربرد آن نیز توجه داشته باشید.

ویژگی‌های کمد دیواری خانگی

انواع کمد دیواری و جنس آن : همان‌طور که گفتیم قبل از هر چیزی باید توجه داشته باشید که کمد دیواری را برای چه علتی می‌خواهید و کاربرد آن را مشخص کنید. ساخت و طراحی کمد دیواری خانگی بر اساس نوع کاربرد و شکل فضایی که قرار است در آنجا نصب شود، علاوه بر اینکه کارایی آن را افزایش می‌دهد، بر زیبایی کمد و محیط نیز می‌افزاید. معمولاً بدنه کمدهای دیواری با استفاده از ام دی اف می‌سازند ولی در کنار آن برای روکش کمد از طرح و جنس‌های مختلفی استفاده می‌کنند که طبیعتاً دوام و کیفیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

فضای داخل کمد: شما باید اندازه و ابعاد محیطی که قرار است در آن کمد دیواری نصب شود، از قبل تعیین کنید و سپس به کاربرد آن توجه کنید. برای مثال میزان نیاز شما به فضای خالی داخل کمد در اتاق بیشتر از حال یا پذیرایی است، بنابراین فضای خالی کمد دیواری داخل اتاق نیز باید بیشتر از فضای خالی کمد دیواری نصب‌شده در حال باشد. همچنین نوع کمد باید بر اساس کاربرد آن طراحی شود برای مثال کمد دیواری که برای قرار دادن کفش‌ها در نظر گرفته‌اید با کمدی که برای آویز کردن لباس طراحی می‌شود، در ابعاد و اندازه متفاوت خواهد بود.

دستگیره‌های کمد: درست است که دستگیره‌های کمد دیواری، تنها قسمت کوچکی از کمد را شامل می‌شود ولی اگر جنس خوب و باکیفیت نداشته باشد، معضل بزرگی برای شما ایجاد خواهد کرد. در مرحله اول باید به این توجه داشته باشید که دستگیره‌ها مناسب رنگ و طرح کمد دیواری‌تان باشد و سپس جنس مناسب را انتخاب کنید. جنس بی‌کیفیت دستگیره زود شل می‌شود و استفاده از کمد را برایتان سخت می‌کند. توجه داشته باشید که علاوه بر اینکه دستگیره باید مقاوم باشد، نصب درست آن نیز ازجمله عواملی است که عمر آن را افزایش می‌دهد.

ایمنی کمد: معمولاً در اکثر خانه‌ها کالایی‌هایی وجود دارند که ارزش مالی بالایی دارند و گران‌بها هستند بنابراین نیاز است که چنین وسایلی را در مکانی امن نگه‌داری کرد. اکثر کمدهای دیواری خانگی بدون قفل و کلید ساخته می‌شوند ولی شما حواستان باشد که در هنگام طراحی حداقل یک کمد و یا یک کشو را به جایگذاری وسایل گران‌بها اختصاص دهید و بر آن قفل بزنید.

امکانات کنار کمد: امروزه کمد دیواری‌ها را می‌توانید برحسب نوع سلیقه خود طراحی کنید. برای مثال می‌توانید در داخل کمد چراغ کوچکی تعبیه کنید که جست‌وجوی وسایل را راحت کند. همچنین می‌توانید آینه‌هایی نیز بر درب کمد دیواری نصب‌کرده و از هنگام پوشیدن لباس استفاده کنید.

انواع کمد دیواری خانگی:

کمد دیواری ریلی: کمد دیواری ریلی همان‌طور که از نامش پیداست روی یک ریل حرکت می‌کند، درواقع درب این کمد دیواری روی یک ریل قرار دارد و هنگام باز و بسته کردن، درب روی ریل به سمت چپ و راست حرکت می‌کند. ازجمله مزیت‌های این نوع کمد این است که دیگر نیازی به فضای خالی در جلوی درب کمد نیست و درصورتی‌که مشکل کمبود فضا دارید، کمد دیواری ریلی را به شما پیشنهاد می‌کنم. ذکر این نکته ضروری است که درب کمد یا به درون دیوار یا به درون قسمت دیگر کمد منتقل می‌شود و اگر شما دیوار کوچک یا کم‌عرضی دارید، متأسفانه نمی‌توانید از این مدل بهره‌مند شوید. انتخاب جنس باکیفیت همواره در دوام و کارایی ابزار مورداستفاده تأثیرگذار است. شما نیز برای اینکه از کمد دیواری ریلی نهایت رضایت را داشته باشید باید از یراق‌آلات و چوب باکیفیت استفاده کنید. امروزه معمولاً برای اینکه در هزینه صرف جویی کنند از ریل‌هایی استفاده می‌کنند که تحمل وزن آن‌ها تا سقف ۴۰ کیلوگرم است و همین امر سبب می‌شود که ریل‌ها خیلی زود از کار بیافتند. بهتر است ریل‌هایی را انتخاب کنید که تحمل وزن آن‌ها تا سقف ۸۰ کیلوگرم یا بیشتر باشد. هرچقدر قدرت و مقاومت ریل‌های کمد بیشتر باشد، همان‌قدر می‌توانید به‌راحتی و با یک فشار کوچک درب کمد را باز یا بسته کنید.

کمد دیواری کشویی: کمد دیواری کشویی عضو تکمیل‌کننده دیگر کمد دیواری‌ها است یعنی نمی‌توان آن را به‌تنهایی نصب کرد و باید در کنار دیگر کمد و به‌عنوان مکمل استفاده شود. برای مثال شما می‌توانید در کنار کمد لباس‌هایتان یک‌قسمتی را به‌عنوان کمد دیواری کشویی طراحی کنید و برای قرار دادن ساعت، وسایل آرایشی و بهداشتی و … استفاده کنید. همچنین در کنار میزهای تلویزیون می‌توانید کمد دیواری کشویی نصب‌کرده  و برای قرار دادن کنترل و دیگر ابزارهای تلویزیون بهره بگیرید.

کمد دیواری کلاسیک: همان‌طور که از نامش پیداست، کمد دیواری کلاسیک سال‌هاست که در خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد نصب کمد دیواری کلاسیک به فضای بزرگی نیاز دارد و اگر فضای شما کوچک است بهتر کمد دیواری ریلی را جایگزین آن کنید چراکه درب‌های کمد دیواری کلاسیک به جلو باز می‌شوند و فضای جلویی آن را باید همواره خالی نگه‌دارید. کمد دیواری کلاسیک تمام عرض و طول دیواری را که می‌خواهید بر روی آن نصب کنید، پوشش می‌دهید و از این لحاظ دارای امتیاز مثبت  است چراکه فضای داخلی بزرگی دارد و شما می‌توانید برای آویزان کردن لباس، قرار دادن اشیای بزرگ، رخت خواب، کفش و … استفاده کنید.

جنس های کمد دیواری خانگی:

جنس ام دی اف: شاید بتوان گفت که کمد دیواری با جنس ام دی اف جزو پر ساخت ترین نوع کمد دیواری‌ها می‌باشد. روکش کمد دیواری ام دی اف مات و برجسته می‌باشد. برجسته بودن روکش آن باعث می‌شود در برابر خراش و عوامل دیگر مقاوم باشد.

جنس پی‌وی‌سی: این جنس درواقع روکشی محسوب می‌شود که بر روی چوبی دیگر می‌کشند. کمد دیواری که جنس آن پی‌وی‌سی باشد بدین معنا است که مغز کمد از جنس ام دی اف است. روکش پی‌وی‌سی ضد آب است و مقاومت بالایی دارد. توجه داشته باشید که این روکش بسیار گران‌قیمت است.

جنس های گلس: کمد دیواری با جنس های گلس همانند کمد دیواری با جنس پی وی است که درواقع مغز این نوع کمد دیواری از ام دی اف است و روکش آن از جنس های گلس می‌باشد. روکش های گلس براق و پرزرق‌وبرق است و معمولاً برای کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌شود. البته شما می‌توانید برای کمد دیواری خانگی نیز از این روکش استفاده کنید. این نوع از کمد دیواری زیبایی منحصربه‌فردی به فضای خانه می‌دهد و ضمن اینکه تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت است. کمد دیواری های گلس نیز ضد آب است و مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که کمد دیواری خانگی تقریباً به ابزار ضروری هر خانه‌ای تبدیل‌شده است و بدون وجود آن سازمان‌دهی وسایل و ابزار داخل خانه سخت خواهد شد. همان‌طور که در پیش گفتیم، شما باید هنگام طراحی یک کمد دیواری خانگی به کاربرد آن توجه داشته باشید و مدل خود را بر اساس استفاده‌ای که قرار است بکنید، انتخاب کنید. مورد بعدی این است که حواستان به جنس کمدی که می‌سازید باشد. هرچقدر جنس کمد دیواری بادوام باشد، همان‌قدر نیز عمر کمد طولانی خواهد بود.