طراحی دکوراسیون داخلی اداری و خانگی

طراحی دکوراسیون داخلی اداری و خانگی

امروزه طراحی دکوراسیون داخلی یکی از مهم ترین مواردی است که بیشتر از قبل مورد توجه قرار می گیرد. دکوراسیون تأثیر بسزایی در زیبایی محیط دارد علاوه بر این مورد باعث بهینه سازی فضا نیز می شود. اهمیت بالای دکوراسیون در ادارات و منزل باعث شده تا این صنعت رشد زیادی داشته باشد و روش های مختلفی برای طراحی آن به وجود آمده است. طراحی متناسب دکوراسیون داخلی باعث شده تا فضای بیشتری در دسترس باشد و زیبایی محیط چند برابر باشد.

برای این که طراحی دکوراسیون مناسب محیط باشد باید نکات مختلفی در آن رعایت شده باشد. برای این کار دانش و اطلاعات کافی مورد نیاز است که در این قسمت به بررسی تمامی این موارد می پردازیم. اگر قصد دارید دکوراسیون خانه یا محل کار خود را تغییر دهید حتماً با ما همراه باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

در طراحی دکوراسیون اداری باید به چه مواردی توجه کرد؟

برای طراحی دکوراسیون اداری باید به تمامی موارد موجود توجه کرد. دکوراسیون اداری با منزل متفاوت است و باید طبق نیاز و دستور کارفرما طراحی شود. در شرکت ها و ادارات هر اتاق و هر بخش برای کار خاصی ساخته شده است از این رو دکوراسیون هر کدام نیز باید طبق کاربرد آن ها طراحی شود. قبل از طراحی باید علایق و تمامی نیازهای افراد در نظر گرفته شود. برای اجرای بهتر کار و داشتن کارایی زیاد طراحی، باید روحیات و علایق فرد به کار گرفته شود. در ادامه به بررسی عوامل مهم و تاثیر گذار در طراحی دکوراسیون اداری می پردازیم.

دیوارها

یکی از مهم ترین و تأثیرگذار ترین موارد در طراحی دکوراسیون دیوارهای محیط هستند. برای انتخاب رنگ و طرح دیوارها باید به عوامل زیادی توجه شود که از جمله آن ها می توان به ابعاد اتاق، رنگ مورد علاقه فرد و رنگ و طرح سایر وسیله ها اشاره کرد. اگر ابعاد اتاق بزرگ باشد می توانید از رنگ ها تیره نیز در اتاق استفاده کنید ولی اگر اتاق کوچک باشد بهتر است از کاغذ دیواری با رنگ روشن استفاده کنید زیرا رنگ های روشن محیط را بزرگ تر جلوه می دهند. باید در انتخاب رنگ دیوار روان شناسی را نیز در نظر بگیرید و از رنگ هایی استفاده کنید که آرامش کارکنان و مراجعه کنند را به ارمغان بیاورد.

مبلمان

از دیگر مواردی که تأثیر زیادی بر زیبایی و کارایی دکوراسیون ادارات دارند، مبلمان هستند. اندازه و سایز مبلمان به ابعاد محیط بستگی دارد برای مثال شما نمی توانید برای اتاق کوچک از مبلمان کلاسیک و بسیار بزرگ استفاده کنید زیرا باعث کاهش فضا می شود. همچنین مبلمان باید کاملا راحت و استاندارد باشند تا کارمندان بتوانند بدون به وجود آمدن گردن و کمر درد بر روی آن ها کار خود را انجام دهند. علاوه بر این مورد مبلمانی که برای مشتریان در نظر گرفته می شوند نیز باید زیبا و راحت باشد تا باعث جذب متقاضیان شود.

میزها و قفسه ها

قفسه ها در شرکت ها و ادارات اهمیت بسیار زیادی دارند به طوری که تمامی مدارک و پرونده های مهم در آن ها نگهداری می شوند. در اکثر مواقع قفسه ها باعث به هم خورد نظم اتاق ها می شوند به همین دلیل در طراحی دکوراسیون اداری باید این مورد را در نظر گرفت. قفسه ها باید طوری طراحی شوند که علاوه بر جادار بودن، در محیط ایجاد بی نظمی نکنند. اگر نکات مربوط به طراحی کمدها و قفسه ها به درستی رعایت شوند، نظم زیادی را در محیط برقرار می کنند. میز کارمندان نیز باید طوری طراحی شوند که علاوه بر جادار بودن، استاندار های مربوطه را نیز داشته باشد.

نور پردازی در طراحی دکوراسیون داخلی اداری

نور پردازی در محیط علاوه بر روشنایی باعث زیبایی نیز می شود. نور پردازی در محیط اداری باید به صورت اصولی انجام شود. در اتاق ها و قسمت هایی که کارمندان کار می کنند باید نور کافی وجود داشته باشد همچنین این نور ها نباید مستقیم بر روی میز پرسنل بتابند. برای روشنایی مناسب اتاق ها وجود پنجره الزامی می باشد. در راهرو ها نیز علاوه بر روشنایی باید از نورپردازی هایی نیز استفاده شود که زیبایی زیادی در محیط ایجاد کنند. وجود لوسترها، شیلنک های نوری و لامپ های مناسب باعث جذب مشتری می شود.

عوامل مؤثر در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

خانه و قسمت های مختلف آن تفاوت زیادی با شرکت و اداره دارد. با توجه به این موضوع که افراد مدت زمان زیادی در خانه هستند، تأثیر دکوراسیون آن نیز بر روی افراد خانه زیاد خواهد بود.خانه شامل قسمت هایی مانند اتاق ها، حمام و سرویس دستشویی، پذیرایی و نشیمن و آشپزخانه می شود و هر کدام از آن ها دکوراسیون مخصوص خود را دارند. بیشتر افراد بر این باورند که دکوراسیون منزل بسیار ساده است در حالی که چنین نیست و نیاز به رعایت نکات زیادی دارد. زیبایی ظاهری و آرامش اهالی خانه حرف اول را در نوع دکوراسیون داخلی منزل می زنند.

در طراحی دکوراسیون داخلی چه نکاتی باید رعایت شود؟

برای این که یک خانه زیبایی و کارایی زیادی داشته و آرامش بسیاری را برای اهالی به ارمغان بیاورد باید در طراحی دکوراسیون آن به موارد زیادی توجه شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه خانه در انتخاب نوع دکوراسیون باید مورد توجه قرار بگیرد. خانه ها و اتاق های کوچک با استفاده از رنگ های روشن دلبازتر می شوند. برعکس استفاده از رنگ های تیره و طرح های شلوغ محیط کوچک تر به نظر می رود.
  • نباید رنگ و طرح پرده ها و مبلمان یکسان باشد بلکه باید رنگ و طرح تمامی وسیله های خانه از جمله مبلمان، کاغذ دیواری، فرش و پرده ها باهم متناسب باشند.
  • تمامی وسیله های خانه باید با نوع دکوراسیون متناسب باشند. برای مثال استفاده از مبلمان کلاسیک برا منزلی با دکوراسیون مدرن اصلا مناسب نیست.
  • نورپردازی باید به درستی انجام شود و تمامی قسمت های خانه دارای نور کافی باشند.
  • کاغذ دیواری یکی از مواردی است که تأثیر زیادی بر دکوراسیون داشته و تغییرات زیادی در خانه ایجاد می کند، از این رو باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید. نباید کاغذ دیواری اتاق ها با پذیرایی و نشیمن یکی باشد. بهتر است برای اتاق ها از رنگ هایی ملایم و مناسب سن افراد استفاده شود.
  • تا حدالامکان سعی کنید از رنگ های تیره مانند سیاه و قرمز در خانه زیاد استفاده نکنید. این رنگ ها ممکن است آرامش اهالی خانه را بر هم بزنند.
  • اگر خانه ای بسیار بزرگ دارید می توانید از کاغذ دیواری های سه بعدی برای قسمت کوچکی از آن استفاده کنید و به هیچ وجه از کاغذ دیواری سه بعدی و یا طرح های شلوغ در خانه های کوچک استفاده نکنید.

کلام آخر

اهمیت نوع دکوراسیون داخلی اداری و منزل بسیار زیاد است از این رو توصیه می کنیم برای طراحی آن از افراد ماهر کمک بگیرید. طراحی دکوراسیون نیاز به دانش و اطلاعات زیادی دارد و اگر استانداردها رعایت نشود نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. در این مقاله به بررسی برخی از موارد مهم و تأثیرگذار در طراحی دکوراسیون پرداختیم امیدواریم با مطالعه آن ها بتوانید فضای زیبا و دلپذیری برای خود به وجود بیاورید.