تفاوت پارتیشن اداری و خانگی در چیست ؟

تفاوت پارتیشن اداری و خانگی در چیست ؟

پارتیشن خانگی

همان طور که در مقالات قبلی توضیح دادیم، پارتیشن به معنی جدا کننده است و از پارتیشن برای جداسازی قسمت های مختلف یک فضا استفاده میکنیم. این روز ها به دلیل اینکه فضای اکثر خانه ها و حتی برخی ادارات کوچک شده است، افراد نیازمند افزایش فضا و محیط خانه و یا اداره خود هستند. پارتیشن یا جدا کننده به شما این امکان را میدهد تا بتوانید در یک محیطی کوچک نیز، بخش های مختلف داشته باشید و طوری آن را تقسیم بندی کنید که بزرگ به نظر برسد. علاوه بر این شما میتوانید فضا های بزرگ را نیز به کمک پارتیشن تقسیم بندی کنید. پارتیشن ها در طرح ها و رنگ های مختلفی در بازار وجود دارند و شما میتوانید بسته به نوع سلیقه و نیاز خود دست به انتخاب بزنید. پارتیشن ها انواع مختلفی دارند و ما میتوانیم بر اساس کاربرد، اندازه، جنس و … آن ها را طبقه بندی کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با انواع مختلف پارتیشن آشنا کنیم.

انواع پارتیشن به صورت کلی

اگر بخواهیم پارتیشن را بر اساس کاربرد و نوع طراحی آن تقسیم بندی کنیم، میتوانیم در دو دسته کلی قرار دهیم؛

  • پارتیشن اداری
  • پارتیشن خانگی

پارتیشن اداری

پارتیشن اداری همان طور که از نامش مشخص است برای جداسازی قسمت های مختلف اداره، سازمان ها و به طور کلی مراکز اداری کاربرد دارد. پارتیشن اداری به گونه ای طراحی میشود که برای محیط اداره و یا سازمان مناسب باشد. در محیط اداره، کارمندان شما نیاز دارند که در نهایت آرامش و سکوت به انجام کار خود بپردازند و همچنین حفظ حریم شخصی آن ها از ملزومات قوانین یک اداره است بنابراین شما میتوانید برای تک تک کارکنان و کارمندان خود یک فضای خصوصی به کمک پارتیشن اداری ایجاد کنید تا آن ها بتوانند در نهایت آرامش به انجام کار خود بپردازند. گاهی اوقات ممکن است در محیط اداری شما موقعیتی پیش بیاید که به دلیل کمبود فضا نتوانید اتاق های اداری جداگانه برای ارائه خدمات در نظر بگیرید، در چنین مواقعی شما به راحتی میتوانید به کمک پارتیشن اداری فضای اداری خود را تقسیم بندی کنید. همچنین بعضی اوقات شما نیرو های جدیدی استخدام میکنید و نیاز دارید تغییراتی در فضای کاری ایجاد کنید، پارتیشن اداری در چنین شرایطی به کمک شما میشتابد و شما میتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن و البته بدون صرف هزینه زیادی تغییرات دلخواه را در فضای کاری ایجاد کنید. توجه داشته باشید که استفاده از دیوارکشی سنتی به وسیله گچ و سیمان علاوه بر اینکه به انرژی و هزینه زیادی نیاز دارد، فضای زیادی از محیط شما را نیز اشغال میکند و ضمن اینکه شما نمیتوانید به راحتی و در مواقع دلخواه تغییراتی در آن ایجاد کنید و برای ایجاد کوچک ترین تغییری شما مجبورید مساحت بزرگی از اداره را درگیر این کار کنید.

پارتیشن اداری نیز خود انواعی دارد و در طرح ها و جنس های مختلفی طراحی میشود. اگر بخواهمی پارتیشن اداری را بر حسب تعداد لایه های تشکیل شده تقسیم بندی کنیم، میتوانیم آن را در دو دسته کلی قرار دهیم؛

  • پارتیشن اداری تک جداره
  • پارتیشن اداری دو جداره

اما اگر پارتیشن اداری را بر حسب جنس تشکیل دهنده لایه و لایه های آن طبق بندی کنیم، به صورت زیر میتوانیم دسته بندی کنیم؛

  • پارتیشن اداری ام دی اف
  • پارتیشن اداری شیشه ای
  • پارتیشن اداری چوبی
  • پارتیشن اداری آلومینیومی
  • پارتیشن اداری استیل

پارتیشن خانگی

پارتیشن خانگی برای جداسازی قسمت های مختلف خانه مورد استفاده قرار میگیرد. پارتیشن خانگی مخصوصاً مناسب خانه هایی است که کوچک هستند و نمیتوان به کمک دیوار قسمت های مختلف آن را از هم جدا کرد. گاهی اوقات هم فضای خانه خیلی بزرگ است و نیاز داریم مثلاً قسمت های مختلف پذیرایی و حال را از هم جدا کنیم، در این صورت نیز میتوانیم از پارتیشن خانگی کمک بگیریم. پارتیشن خانگی بهترین و مناسب ترین گزینه برای جداسازی قسمت های مختلف یک خانه است. علاوه بر این شما میتوانید برای ایجاد تنوع و از همه مهم تر زیبایی خانه تان، قسمت های مختلف آن را پارتیشن بندی کنید. این پارتیشن ها در رنگ ها و طرحی مختلفی طراحی میشوند و به راحتی میتوانند با تم ابزار و وسایل خانه تا هماهنگ شوند.

پارتیشن خانگی را میتوان بر اساس نوع طراحی آن در چهار دسته قرار داد؛

  • پارتیشن خانگی تک جداره
  • پارتیشن خانگی دو جداره
  • پارتیشن خانگی ثابت
  • پارتیشن خانگی متحرک

همچنین بر اساس متریال، پارتیشن خانگی در چهار جنس ساخته میشود؛

  • پارتیشن خانگی شیشه ای
  • پارتیشن خانگی چوبی
  • پارتیشن خانگی ام دی اف
  • پارتیشن خانگی آلومینیومی

انواع پارتیشن از لحاظ قابلیت جا به جایی

پارتیشن را میتوان از لحاظ قابلیت جا به جایی آن در دو دسته ثابت و متجرک قرار داد.

پارتیشن ثابت

پارتیشن ثابت به وسیله پیچ و مهره روی زمین نصب میشود و دیگر نمیتوان آن را جا به جا کرد به همین دلیل اگر شما میخواهید برای جداسازی مکان مورد نظر از ابزاری استفاده کنید که در عین بروز و جذاب بودن، محکم و مقاوم باشد، استفاده از پارتیشن ثابت را به شما پیشنهاد میدهیم. پارتیشن ثابت به دلیل ویژگی که دارد بیشتر مخصوص استفاده در فضای تجاری است و در طبقه بندی های پارتیشن اداری یافت میشود. در ادامه به بیان برخی از ویژگی های پارتیشن ثابت میپردازیم؛

  • پارتیشن ثابت نیز همانند دیگر پارتیشن ها جداکننده محیط مورد نظر است و ضمن آن باعث زیبایی بیشتر فضای مورد استفاده میگردد.
  • پارتیشن ثابت معمولا نسبت به پارتیشن متحرک سنگین تر است.
  • پارتیشن ثابت مخصوص محیط هایی است که شما نیازی به تغییر و یا جا به جایی مداوم پارتیشن و به دنبال آن تغییر دکوراسیون ندارید.
  • پارتیشن ثابت همانند دیوار های سیمانی و بتنی عمل میکند، با این تفاوت که پارتیشن ثابت نسبت به این دیوار ها مقرون به صرفه تر است و به راحتی نصب میشود.
  • پارتیشن های ثابت ابعاد متفاوتی دارند که معمولا اکثر آن ها تا سقف ادامه میابند. البته شما میتوانید بسته به ابعاد دلخواه خود، آن ها را در ارتفاع های گوناگونی سفارش دهید.
  • پارتیشن ثابت محکم است و از دوام بالایی برخوردار میباشد.

 

 

پارتیشن متحرک

پارتیشن متحرک بر خلاف پارتیشن ثابت قابلیت جا به جایی دارد و شما میتوانید به راحتی آن را جا به جا کرده و دکوراسیون فضای خود را تغییر دهید. پارتیشن متحرک روی محور ریلی که روی سقف یا کف ساختمان نصب شده است، میتواند حرکت کند. پارتیشن متحرک مخصوص فضا هایی است که میخواهیم به صورت موقت دیواری ایجاد کنیم و یا می خواهیم به صورت موقت دو فضا را از یک دیگر جدا کنیم. در اماکن اداری بیشتر از نوع متحرک پارتیشن استفاده میکنند. پارتیشن متحرک به شما این امکان را میدهد تا در مواقع دلخواه به تغییر دکوراسیون خود بپردازید. از ویژگی های بارز پارتیشن متحرک میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • قابلیت جا به جایی
  • امکان جمع کردن آن
  • سبک بودن
  • مقاومت و دوام بالا
  • قابلیت نصب آسان

انواع پارتیشن از لحاظ جنس و متریال به کار رفته در ساخت آن

همان طور که گفتیم در ساخت پارتیشن از متریال های گوناگونی استفاده میشود که شما میتوانید براساس نیاز و البته سلیقه خود، هر یک از آن ها را انتخاب کنید.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای علاوه بر اینکه به جداسازی فضای شما کمک میکند، بر زیبایی آن نیز می افزاید. گفتنی است که امروزه در شرکت های اروپایی از پارتیشن های شیشه ای استفاده های زیادی میکنند. پارتیشن شیشه ای برای محیطی مناسب است که شما قصد دارید فعالیت انجام شده در قسمت مورد نظر از بیرون قابلیت دید داشته باشد و حفظ حریم شخصی، بیشتر مد نظرتان نیست. البته شایان ذکر است که اگر شما میخواهید هم از پارتیشن شیشه ای استفاده کنید و هم فضای خصوصی در اداره یا محل کارتان ایجاد کنید، میتوانید از شیشه های مات شونده برای ساخت پارتیشن بهره بگیرید. پارتیشن شیشه ای به دو صورت ثابت و متحرک قابل ساخت است. همچنین شما میتوانید آن را به صورت تک جداره یا دو جداره سفارش دهید. در صورت اینکه بخواهید از پارتیشن شیشه ای تک جداره استفاده کنید، به راحتی میتوانید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

 

پارتیشن ام دی اف

پارتیشن ام دی اف از جنس ام دی اف است و میتوان گفت ارزان ترین نوع پارتیشن در میان انواع پارتیشن است. پارتیشن ام دی اف علاوه بر اینکه به راحتی نصب میشود، بسیار سبک است و به همین دلیل نیز در میان سایرین کارآمد تر است. پارتیشن ام دی اف با طرح ها و روکش های مختلفی ساخته میشود. این نوع از پارتیشن هم برای اماکن اداری و هم مصارف خانگی مناسب است و در دو نوع تک جداره و دو جداره طراحی میشود. اگر بر زیبایی محل مورد استفاده حساسیت زیادی ندارید، میتوانید از پارتیشن ام دی اف استفاده کنید.

پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی یکی دیگر از انواع پارتیشن است و به جرئت میتوان گفت دارای ظاهری بسیار زیبا و جذاب است. جنس چوب مورد استفاده در پارتیشن چوبی متفاوت است و شما میتوانید جنس چوب را نیز به سلیقه خود انتخاب کنید. اگر شما میخواهید پارتیشن منزل شما بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد، میتوانید چوب راش را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که چوب راش قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارد. در بین انواع مختلف پارتیشن چوبی، نوع PVC آن مناسب ترین گزینه است. PVC در عین حال که جنس خوبی دارد، بسیار مقرون به صرفه است و ضمن آن در عین مقاوم بودن سبک است و شما میتوانید به راحتی و به کمک یک دستمال تمام لکه های روی چوب را پاک کنید. پارتیشن چوبی PVC رنگ های مختلفی دارد و برای هماهنگی با تم منزل و اداره بسیار مناسب است. پارتیشن چوبی به دو حالت تک جداره و دو جداره ساخته میشود که نوع دو جداره آن عایق خوبی در برابر صدا و گرما است. پارتیشن چوبی هم برای خانه و هم برای اماکن اداری مناسب ترین انتخاب است.

پارتیشن آلومینیومی

پارتیشن آلومینیومی به پارتیشنی گفته میشود که در ساخت آن ها از فریم آلومینیومی استفاده میکنند. البته توجه داشته باشید که این نوع از پاریتشن ها را میتوان با انواع دیگر ترکیب زد. پارتیشن آلومینیومی بیشتر مناسب محیط های ادرای است چرا که در عین سبک و مقاوم بودن دارای زیبایی نسبی هم میباشد. توجه داشته باشید که اینو نوع از پارتیشن به دلیل استفاده از آلومینیوم قیمت بالایی دارد ولی ویژگی های منحصر به فرد آن از جمله دوام و استحکام بالا در عین سبک بودن باعث محبوبیت آن شده است. از دیگر ویژگی های این نوع از پارتیشن میتوان به مقاومت آن در برابر گرما و رطوبت و عدم تغییر رنگ در دراز مدت اشاره کرد. اگر به دنبال محصولی باکیفیت و بادوام هستید، به شما توصیه میکنیم که از پارتیشن آلومینیومی استفاده کنید.

 

انواع پارتیشن از لحاظ تعداد لایه و یا جداره

پارتیشن تک جداره

همان طور که از نام پارتیشن تک جداره مشخص است، تنها از یک لایه و یا جداره ساخته شده است. پارتیشن تک جداره نسبت به نوع دو جداره سبک تر است ولی بر خلاف آن در برابر گرما و یا صدا عایق خوبی نمیباشد. پارتیشن تک جداره مناسب محیطی است که انتقال صدا برای شما چندان اهمیت ندارد و صرفا شما میخواهید قسمتی از فضا را از فضای دیگر جدا کنید. توجه داشته باشید که پارتیشن تک جداره تنوع طرح و رنگ کمتری دارد ولی نسبت به نوع دو جداره ارزان تر و مقرون به صرفه میباشد. علت پایین بودن قیمت این نوع از پارتیشن این است که در آن از تجهیزات و یراق آلات اضافه استفاده نمیکنند و ضمن اینکه همان طور که گفتیم تنها از یک لایه در ساخت پارتیشن تک جداره بهره میگیرند.

پارتیشن دو جداره

پارتیشن دوجداره از دو لایه ساخته شده است که به دلیل مقاومت بالایی که دارد در ساخت آن از ستون استفاده نمیکنند. پارتیشن دو جداره به دلیل اینکه عایق خوبی در برابر صدا و گرما است، کاربرد بسیار زیادی در اماکن اداری و تجاری دارد. از میان لایه های پارتیشن های دو جداره میتوان کابل و یا هر سیم دیگری را عبور داد و این ویژگی از شلوغی محیط کاری شما جلوگیری میکند. این پارتیشن ها در ابعاد مختلفی طراحی میشوند و ارتفاع برخی از آن ها تا سقف ادامه میابد. پارتیشن دو جداره برخلاف نوع تک جداره در طرح و رنگ های گوناگونی طراحی میشود.

مقالات مرتبط

خدمات ما

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *