نصب کابینت آشپزخانه شامل چه مراحلی می شود؟

نصب کابینت آشپزخانه شامل چه مراحلی می شود؟

نصب کابینت آشپزخانه

امروزه و در خانه های ما وجود کابینت به یک امر ضروری تبدیل شده است و نقش زیادی در ایجاد آسایش و نظم در خانه دارد. به جرئت میتوان گفت که کمتر کسی پیدا میشود، نصب کابینت در خانه را امری بیهوده و غیر ضروری بداند و از آن خودداری کند. کابینت ها در طرح ها، رنگ ها و جنس های مختلفی ساخته میشوند و شما به راحتی میتوانید با دیگر وسایل خانه تان ست کنید. حال اینکه باید از چه جنسی در ساخت کابینت استفاده کنید تا دوام بالایی داشته باشد، به سلیقه ی شما و از همه مهم تر میزان بودجه ای که دارید، بستگی دارد. توجه داشته باشید که هر چقدر که استفاده از متریال خوب در دوام و زیبایی کابینت شما نقش دارد، نصب اصولی و درست کابینت نیز باعث مقاومت بالای آن در برابر خراب شدن و همچنین زیبایی منحصر به فرد کابینت میشود. در واقع میتوان گفت که برای داشتن کابینتی زیبا و تمیز در خانه تان به نجار خوبی نیز نیازمندید. نصب غیر اصولی کابینت و عدم توجه به نکات لازم علاوه بر اینکه باعث بد شکل شدن ظاهر کابینت میشود، در دراز مدت باعث ایجاد خرابی هایی در خود کابینت میشود و شما را مجبور میکند هزینه زیادی برای تعمیر و یا بازسازی آن خرج کنید. ذکر این نکته ضروری است که برخی از افراد متاسفانه از شرایط و امکانات لازم برخوردار هستند ولی اطلاعات و آگاهی لازم برای استفاده از موارد درجه یک و نصب تجهیزات ندارند. به همین دلیل بهتر است با ما همراه باشید تا نکات و موارد لازم جهت نصب کابینت را یاد بگیرید.

نصب کابینت

همان طور که گفتیم نصب کابینت به دقت و توجه بالایی نیاز دارد و نمیتوان انجام آن را به هر کسی واگذار کرد. کابینت ها جزو جدا نشدنی خانه ها هستند و ما همواره با جایگذاری وسایل در آن ها، برداشتن ماده غذایی و در نهایت باز و بسته کردن آن ها سر و کار داریم بنابراین باید از دوام کافی برخورد باشند تا در کوتاه مدت دچار شکستگی و یا خرابی نشوند. البته توجه داشته باشید که کابینت ها نه تنها در خانه ها نیاز ما را برطرف میکنند که در اماکن اداری، تجاری و … نیز افراد با توجه به نوع کار و نیازشان به نصب کابینت روی می آورند. کابینت ها باید بر اساس اندازه، شکل و نوع آشپزخانه طراحی شوند و نمیتوان کابینت فضایی از یک خانه را به فضای دیگر که اندازه و ابعاد متفاوتی دارد، متصل کرد. با توجه به اینکه افراد برای آشپزخانه خود از مواد و کابینت یکسانی استفاده نمیکنند، طبیعتاً شیوه نصب آن ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. شما ابتدا باید نوع متریال مورد نظر برای ساخت کابینت را انتخاب کنید. سپس نجار ابعاد آشپزخانه شما را اندازه میگیرد و به ساخت کابینت اقدام میکند و در نهایت به مرحله نصب کابینت میرسد. درواقع نصب کابینت مرحله آخر از انجام کار است ولی به همان اندازه نیز، نیازمند دقت و توجه است تا زحمت های نجار هدر نرفته باشد. نصب کابینت حرفه ای تخصصی است و نیازمند نصابان کار بلد و حرفه ای میباشد.

 

مراحل نصب کابینت در آشپزخانه

انجام هر کاری نیازمند طی مراحلی است. برای نصب کابینت در آشپزخانه نیز باید از مراحل زیر پیروی کرد؛

اگر آشپزخانه شما دارای کابینت باشد و در نظر داشته باشید آن را تعویض کنید، قبل از شروع هر کاری باید کابینت های خود را جداسازی کنید و بیرون بیاورید. پس از اینکه بدنه های کابینت را جدا کردید، اتصالات نگه دارنده را نیز جدا کنید و اگر سالم باشند میتوانید آن ها را نگه داشته و در صورت نیاز هنگام نصب کابینت جدید استفاده کنید.

مرحله اول، علامت گذاری دیوار آشپزخانه جهت نصب کابینت

در مرحله اول، نصاب باید دیوار هایی از آشپزخانه را که قرار است کابینت ها به آن متصل شوند، علامت گذاری کند. منظور از علامت گذاری دیوار بدین معنا است که شما طول و عرض و ارتفاع کابینت را اندازه بگیرید و این اندازه ها روی دیوار علامت بزنید. کوچک ترین اشتباه در انجام این کار شما را با مشکل بزرگی مواجه میکند و مجبور میشوید تمام کابینت هایی را که نصب کرده اید، دوباره باز کنید و این کار ممکن است همواره قابل انجام نباشد و یا حین جدا کردن کابینت از دیوار، آن را بشکنید. پس از اینکه نصاب علامت ها را روی دیوار زد، باید خطوط طولی و عرضی نیز روی دیوار رسم کند تا به هیچ وجه امکان بروز خطا پیش نیاید.

بهتر است در این مرحله تراز بودن دیوار های آشپزخانه را پایش کنید چرا که در صورت وجود هر گونه تورفتگی و یا برآمدگی در سطح دیوار تراز کابینت های شما به هم میخورد. اگر دیوار هایتان هم تراز نبود، مجبور هستید قبل از نصب کابینت تغییرات و بازسازی هایی جهت تراز کردن دیوار ها ایجاد کنید.

نکته دیگری نیز وجود دارد که شما باید به آن توجه داشته باشید، اینکه بهتر است شما ارتفاع مشخصی برای نصب کابینت های پایینی در نظر بگیرید و آن را علامت گذاری کنید چرا که کف آشپزخانه ممکن است در تمامی نقاط دارای ارتفاع یکسانی نباشد و این امر تراز شدن سطح کابینت را با اختلال مواجه میکند. تعیین ارتفاع مشخص به شما این اجازه را میدهد تا در جاهایی که نیاز است، ارتفاع کم یا زیاد شود، تغییرات لازم را در خود کابینت ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که شما باید برای قرار دادن دیگر تجهیزات آشپزخانه نیز محیطی در نظر بگیرید تجهیزاتی نظیر یخچال، ظرف شویی، لباس شویی، گاز و … هر کدام باید دارای فضای مناسبی باشند.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، شما باید نقاط مقاوم دیوار آشپزخانه را پیدا کنید. طبیعی است که برخی از نقاط دیوار ممکن است از استحکام لازم برای نصب اتصالات و یا حتی پیچ و موارد دیگر برخوردار نباشند. بهتر است در چنین نقاطی از نصب تجهیزات نگه دارنده خودداری کنید.

مرحله دوم، نصب تجهیزات نگه دارنده کابینت ها روی دیوار آشپزخانه

پس از اینکه علامت ها و خطوط را روی دیوار رسم کردیم، باید اتصالات و تجهیزاتی که قرار است کابینت از طرق آن ها با دیوار متصل شود، به دیوار وصل کنیم. توجه داشته باشید که این تجهیزات باید به اندازه کافی محکم و با دوام باشند که تحمل نگه داشتن کابینت روی دیوار را داشته باشند. در واقع باید بتوانند وزن کابینت ها را تحمل کنند.

مرحله سوم، نصب بدنه کابینت به اتصالاتی که به دیوار متصل هستند.

پس از اینکه اتصالات را به دیوار نصب کردید، نوبت به نصب بدنه ی کابینت ها به اتصالات میرسد. شما باید بدنه ها را به صورت محکم به اتصالات وصل کنید. توجه داشته باشید که شما باید ابتدا کابینت های زمینی را متصل کنید و سپس نوبت به کابینت های بالایی برسد. کابینت هایی که زمینی هستند به وسیله پایه روی زمین قرار میگیرند، شاید بگویید که دیگر دلیلی نداشته باشد، کابینت های زمینی را به اتصالات نگه دارنده متصل کنید ولی گفتنی است که در صورت عدم اتصال به تجهیزات کابینت ها ممکن است تحت کوچک ترین فشاری جا به جا شوند و خراب شوند.

مرحله چهارم، اندازه گرفتن درب های کابینت ها و قفسه بندی

در نوعی از کابینت ها، کابینت سازان تمامی اجزای کابینت را ساخته و سپس نصب می کند ولی اگر کابینت تماماً از چوب ساخته شده باشد، کابینت ساز ابتدا بدنه ی کابینت را نصب کرده و سپس درب های آن و حتی قفسه های داخل کابینت را اندازه گیری میکند و به دنبال آن میسازد. شما میتوانید طبقه ها و قفسه بندی داخل کابینت را نیز خودتان انتخاب کنید که در نهایت شکل و تعداد آن ها بر اساس سلیقه شما ساخته میشود. توجه داشته باشید که اندازه و ابعاد قفسه های داخل کابینت باید یک الی دو سانتی متر کوچک تر از اندازه واقعی در نظر گرفته شود تا سبب بسته نشدن درب های کابینت نشود.

مرحله پنجم، نصب رو کابینت بر روی کابینت های نصب شده

رو کابینت و یا پیشخوان آشپزخانه در مرحله پنجم نصب میشود. پیشخوان آشپزخانه میتواند جنس های متنوعی داشته باشد و البته گاهی اوقات جنس رو کابینتی با جنس خود کابینت یکی است. رو کابینت باید به طور دقیق اندازه گیری شود و بر روی کابینت های پایینی آشپزخانه نصب میشود. اگر خطایی در این اندازه گیری صورت گیرد باعث میشود که رو کابینتی با ابعاد کابینت ها هماهنگی نداشته باشد. رو کابینتی به وسیله پیچ های محکم با کابینت ها متصل میشود. این کار علاوه بر اینکه باعث استحکام کابینت میشود، یک مزیت دیگر دارد و اینکه ما میتوانیم هر زمانی که پیشخوان کابینت خراب شد، جدا کنیم و به تعویض آن بپردازیم.

مرحله پنجم، نصب تجهیزات دیگری نظیر لولا، ریل و … برای نصب درب های کابینت

پس از اینکه درب های کابینت ها و همچنین قفسه ها را ساختیم، باید هم روی درب های کابینت و هم بدنه کابینت علامت گذاری کنیم. سپس برای اتصال لولا، ریل و یا هر تجهیزات دیگری که نگه دارنده درب ها است، باید سوراخ هایی در هر دو قسمت ایجاد کنیم و به وسیله پیچ آن ها را متصل کنیم. سعی کنید از لولا و ریل های با کیفیت استفاده کنید تا در دراز مدت خراب نشوند. باز و بسته شدن راحت کابینت و کشو ها از جمله عوامل اصلی رضایت مشتری از کابینت های ساخته شده است.

مرحله آخر، نصب کردن درب ها، کشو ها، طبقه ها و دستگیره های کابینت

ابتدا باید طبقه ها و قفسه های داخل کابینت را نصب کنیم سپس کشو ها را در جای مورد نظر خود قرار دهیم. در صورتی که پس از جایگذاری کشو ها در محل خود، مشکلی در باز و بسته شدن کشو ها مشاهده کنیم باید آن ها را بیرون آورده و دوباره محل اتصالات و ریل های آن را بررسی و اشکالات را رفع کنیم. پس از آن درب های کابینت را به اتصالات وصل میکنیم و در آخر دستگیره ها را به درب ها متصل میکنیم. بهتر است از دستگیره های با کیفیت استفاده کنید تا در کوتاه مدت دچار شکستگی نشوند.

نکاتی که باید هنگام نصب کابینت در آشپزخانه رعایت کنیم؛

  • همان طور که گفتیم برای نصب کابینت در آشپزخانه اصولی وجود دارد که عدم رعایت آن ها باعث به بار آمدن مشکلاتی میشود که برای حل آن ها باید هزینه های زیادی خرج کنیم.
  • بعد از اینکه سینک ظرف شویی را در محل مناسب خود قرار دادید و آن را نصب کردید، باید کناره های سینک را با چسب آکواریوم آب بندی کنید تا آب و یا رطوبت از کناره های آن به خود کابینت نفوذ نکند و باعث خرابی آن نشود. همچنین اگر شما از گاز رو کابینتی استفاده میکند، توصیه میشود که کناره های گاز را نیز با چسب آب بندی کنید.
  • سعی کنید از پایه های فلزی و محکم برای کابینت های پایینی استفاده کنید که تحمل وزن کابینت های شما را داشته باشد.
  • اگر میخواهید درب های کابینت بعد از مدتی دچار افتادگی نشود، بهتر است لولا هایی استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشند.
  • همچنین اگر میخواهید کشوهای کابینت راحت و روان باز شوند، باید از ریل هایی با جنس خوب استفاده کنید.
  • در پایان کار شما باید تمامی اجزای کابینت را رگلاژ و یا همان همتراز کنید.
  • توجه داشته باشید که شما حتما باید برای نصب رو کابینتی به کابینت های بالایی از پیچ استفاده کنید چرا که استفاده از چسب به مرور زمان باعث شل شدن ورقه بالایی و از کار افتادن کابینت میشود. همچنین در صورت استفاده از چسب شما به راحتی نمیتوانید رو کابینتی را موقع نیاز تعویض کنید.

 

سخن آخر

همان طور که تا اینجای کار دریافتیم، انجام هر کاری و همچنین ساختن هر چیزی نیاز به آگاهی از اصول انجام آن کار دارد و بدون دانستن آن ها نمیتوانیم کاری تمیز و بی نقص انجام دهیم. علاوه بر این، ما باید تمام دقت و توجهمان را موقع انجام کار به خرج دهیم چرا که کوچک ترین خطایی ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد و یا در صورت امکان انجام مجدد، هزینه زیادی برای ما بتراشد. نصب کابینت نیز یکی از این کار ها است که نیازمند دقت و توجه بالا و همچنین انجام اصولی کار است. توصیه میشود اگر قصد دارید کابینت جدیدی در آشپزخانه تان نصب کنید، مقاله ما را به دقت مطالعه کرده و سپس شروع به کار کنید.

مقالات مرتبط

خدمات ما

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *